Søk

God .

Nå er det snart klart for nouw sin årlige blogg i 30 dager challenge. I fjor valgte jeg å ikke være med på denne, men i år tenker jeg at dette kan være pushet som får meg opp igjen her. Pushet som gjør at jeg kan dele mer med deg og du kan mulig få utbytte av min blogging også.

Så fra den 22 januar- 20 Februar så lover jeg action! Jeg lovet nytt innlegg hver ENESTE dag.

For å være med på denne challenge må dette innlegget ut og det må nevnes litt om hvilke ambisjoner jeg har for de neste 30 dagene. Det er det du skal få servert her nå.

Første jeg har lyst å ha fokus på er meg selv. Tidligere da jeg blogget hver dag i 2016, brukte jeg meg selv og blogget mye mer om hva/hvorfor/hvordan JEG gjorde ting. Dette var mye mer givende enn det jeg har gjort de siste ukene, da jeg har vært mer opptatt av å gi ut informasjon, rett og slett være en liten personlig trener for deg. Ambisjon 1 blir derfor å skape en blanding av informasjon og personlige innlegg.

Ambisjon 2 blir også mer mat. Sunne enkle tips og tips som andre bloggere gjerne har hatt ut som jeg liker å bruke.

Ambisjon 3 blir mer om mine mål. Mer om hvordan jeg jobber mot målet, resultater og ærlighet. Mye for min egen motivasjon også.

Håper at du er med meg de neste 30 dagene og finner inspirasjon.

Da er det bare å kjøre på #nouw30dayschallenge
Om du selv er nyskjerrige så les mer på www.nouw.com/nouw30dayschallenge

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - Klikk her

Likes

Comments

Treningsuken for min del er ferdig. Tviler sterkt på at det blir mye aktivitet i morgen.

Dette har vært en så godt uke og jeg har klart å bygge opp motivasjonen min igjen. Det er det jeg vil skrive om i dag. Motivasjon.

Ofte hører jeg at folk ikke orker eller venter på å få motivasjonen tilbake før de kan være aktiv. Akkurat som om motivasjonen kommer bankende på døren når den vil. Det funker dessverre ikke slik.

Motivasjon som varer er den motivasjonen som vi skaper selv. Motivasjon skapes av mestring. Det vil si at du må mestre den treningsøkten din, mestre å unngå snop en dag og kjenne på at du
kan. Da kommer motivasjonen til å gjøre det igjen.

Derfor har jeg kjørt ekstra mye trening denne uken fordi jeg vet at da kommer motivasjonen til å komme. Nå er jeg på et punkt hvor jeg kunne trent hele tiden fordi jeg er så motivert og giret . Trikset er nå å klare å holde meg selv litt igjen slik at jeg ikke overdriver,blir skadet eller mister motivasjonen. Den kan blir for mye av det gode også.

Neste gang du tenker på at du skulle ønske du hadde motivasjon nok til ditten og datten, gå å skap den. Gjør det du ønsker en dag eller to. Jeg lover deg at da kommer motivasjonen løpende .

Likes

Comments

God morgen!

Jeg klarer ikke å la gårsdagen gå forbi. Føler jeg må være ærlig. Det å kun dele glans og " se hvor flink jeg er" funker bare ikke for meg. Det er alltid litt motgang. Etter søndagens innlegg bestemte jeg meg for at NÅ må jeg bare ta meg sammen og skape motivasjonen selv. Lage meg gode vaner og ta ansvar for helsen min igjen.

Tidlig i går lå jeg yt dette bildet:

Dagen gikk sin gang helt til 19 tiden, da som søtsuget og jeg viste det var nugatti i huset. Før jeg har tenkt har jeg slukt 3 knekkebrød med MASSE nugatti. Når jeg ser ned i skuffen med nugattien, ser jeg en pakke med tykk lefser. Jeg var så godt i gang at jeg slukte en av dem også.

Hva skjer etter når jeg "kommer til meg selv" igjen ? Jeg blir steike forbanna. Forbanna fordi jeg har unnet meg selv så mye sukker i det siste at det var unødvendig å spise mer. På en annen side blir jeg forbanna over at jeg får dårlig samvittighet. Hva med innlegget jeg lå ut på instagram? Hvorfor skal jeg ikke godta at slik skjer.

Stor sett så har jeg det siste året hatt et rolig forhold til om man spiser litt usunt her og der. Det har jo klar fått sine resultater når det har blitt veldig mye kos. Type + 20kg.

Det hele ender med at jeg bestemmer meg for at dette skal jeg nulle ut, bare fordi jeg orker ikke å starte mandagen dårlig. Jeg dro på trening bestemte meg for å forbrenne 1000 kcal. Dette gjorde jeg.

Etter en god dag med kosthold hadde jeg bare ikke lyst til å godta at jeg hadde sprengt hele målet mitt på slutten av dagen. Det er nok ikke noe jeg ville anbefalt NOEN og det er ikke noe jeg kommer til å gjøre gang på gang. Det er lite sunt og bra tankegang jeg hadde i går, dersom det gjentar seg.


Grunnen til at jeg deler dette er vel for å fortelle at vi alle "feiler" litt inni mellom. Selv om jeg har mye kunnskap på hva jeg BURDE og hva jeg ville anbefalt å gjøre, så er jeg ikke noe bedre enn noen andre. Jeg gjør ting som ikke er optimalt også. 

Denne dagen skal jeg fullføre uten noe dårlig samvittighet og et godt koshold. 2 kaffe kopper, knekkebrød med masse kyllingpålegg og kokt skinke er inntatt også grønnsaker. 

Ønsker deg en riktig god dag videre.

Likes

Comments

God søndag.

Denne uken kan jeg ikke skryte på meg særlig aktivitet. Ikke spesielt sunt kosthold heller. Totalt sett har jeg vel kostholdsmessig holdt meg til en 60/40 med sunt/usunt. Rett og slett en rolig nedtrapping etter julen. Selv om jeg inni mellom kunne ønske jeg var flinkere på å kutte "bang" ut sukker, så funker det ikke slik for meg. Kroppen min må ha en nedtrapping.

Nå når det er sagt så har denne frøken ikke vært særlig flink på den aktiviteten som jeg har planlagt å gjøre. Hvorfor? Latskap og dårlig kosthold. Ikke noe annet. Hva er vitsen med noen unnskyldninger når jeg vet nøyaktig hvorfor jeg ikke har gjort det jeg har planlagt?

Mandag hadde jeg helt fri.
Tirsdag hadde jeg igjen ikke noe særlig aktivitet.
Onsdag hadde jeg 1 time med spinning på jobben, så det ble treningen også hadde jeg meg en tur.
Torsdag igjen ingen trening eller tur
Fredag 45 min med trx.
Lørdag 30 min hiit gruppetrening og en tur på nesten 2 timer.
Søndag er planen en tur.

Til tross for lite aktivitet har jeg hatt en totalt på 73 086 steg og enda har jeg ikke gjort så utrolig mye aktivt i dag.
Jeg har inntatt 2,5 liter vann hverdag og dette er små forbedringer som er et steg i riktig retning som jeg er stolt over.

Mellom måltid.

Kostholdet i dag er jeg fornøyd med. Har hatt et fint og jevnt inntak. Ikke minst har det vært fristelser som jeg har stått over, selv om det hadde vært godt og jeg kunne bare startet i morgen. Eller tatt ett måltid som var usunt og så hentet meg inn igjen på neste.

Det har kommet opp en utfordring i dag hvor vi skal ha besøk. I besøket blir det vaffler, julekaker og sjokolade. Jeg er ikke i mot at man skal ta seg et stykke kake eller kjeks i ny og ne. Grunnen til at jeg har bestemt meg i dag for at jeg skal holde meg sunn er fordi jeg har hatt for mange dager med usunne matvarer. Det hele handler om balanse og i dag må dette til for at jeg skal holde balansen min.

For å holde målet dette besøket, har jeg rett og slett laget et sukkerfri variant av eplekake med vanilje krem. På den måten kan alle se at jeg også spiser og jeg vet at denne kaken består av gode næringsstoffer. Det er en vinn-vinn situasjon.

Et annet tips jeg kan gi er å huske å spise middag før besøket, eller spise et mindre måltid med god mat. Da vil du automatisk spise mindre pga metthet.

Tenker at dette er en god løsning i dag og siden besøket er så sent så går denne opp i opp med kveldsen.

Igjen vil jeg bare poengtere at det er ikke noe i veien med å ta seg et stykke kake i besøk. Det er en del av den magiske balansen. Likvel kan det være lurt inni mellom når man har mål å velge ut noen besøk hvor du spiser kake og noen hvor du gjerne har andre alternativer. Mitt mål krever at jeg gir kroppen min mer av den sunne og næringsrike maten. Rett og slett at jeg skaper underskudd og beholder den maten kroppen min vil ha. Prioriteringer.

Nå er det videre ut på tur. Ha en strålende søndag videre.
Oppskriften er fra Linda Stuhaug sin bok.


Likes

Comments

Først av alt er det vel på sin plass å si godt nyttår til deg. Håper 2017 har vært et fint år, at du sitter igjen med mer kunnskap og erfaringer. Nå er de fleste av oss proppet med motivasjon, selv kjenner jeg ikke den overfloden av motivasjon som jeg pleier å føle ved et nytt år, men jeg vet at mange andre gjør det.

Som personlig trener er jeg noe bekymret over at folk tar seg vann over hodet i år. Igjen. Det er så lett for å bruke opp all motivasjonen de første månedene og så falle man tilbake til start. Mitt beste tips mot dette må være å jobbe hardt med å ta en og en ting om gangen. Start med den viktigste forandringen du ønsker. Jobb den inn. Om det tar 2 eller 6 måneder, ta den tiden den trenger. Det er stort for hjernen vår å forandre en gammel vane.

I fjor skrev jeg innlegget "slik når du nyttårsforsettene" , denne deler jeg i år også. Mine beste tips.

Nå over til dagen min i dag. Har senvakt i dag og har hatt en meget behagelig start på dagen. Fikk sovet ut, sov til 11! , kan ikke huske når det sist skjedde. Har brukt dagen så langt på å planlegge økter for kunder, lest bok, drukket mye vann og tenkt på dagens store spørsmål " hva skal vi ha til middag?".


Frokosten jeg startet dagen med et en etterlengtet klassiker her i huset. Hvorfor jeg ikke har laget den de siste 2 månedene, er fordi jeg har vært lat. Ikke nok med at jeg har vært lat, men jeg har også vist at det er god næring i å få i seg 2 grove skiver med kjøttpålegg og grønnsaker.

Tenkte i dag at siden det er nytt år og nye muligheter osv, så skulle jeg slå til og lage en proteinrik havregrøt. Lager den ikke fordi jeg trenger ekstra mye proteiner eller fordi den inneholder god næring, men fordi den smaker så utrolig godt. Selvfølgelig hjelper det på at den inneholder næringsstoffer som kroppen min jubler av.

Oppskriften er ganske enkel. 3-4 dl  melk/vann, 40-50g havregryn/havremel, 1ts kardemomme, 1ss sukrin gold og 1 scoop vanilje protein. Den smaker bolle, mye fordi det er kardemomme oppi, men jeg tror nok at de vanilje smaken hjelper godt på.
Forsiden av denne hadde jeg et eple og noen druer. Ja, også kaffekoppen min!

Ser at klokken tikker litt for fort i dag og jeg må hive meg rundt så jeg kan se litt levende ut på jobb, få middagen på bordet og ryddet litt. Blir ikke noe verre enn kylling, ris og grønnsaker til middag. Gleder meg nesten litt, det er så deilig med lett og stressfri mat. Hvert fall nå etter julens feite mat.

Likes

Comments

Du vet når du våkner om natten av at det er vondt å snu seg ? Vel i natt hadde jeg det slik og ikke minst i hele dag har det vært vondt å bevege seg. Gangsperren etter i går er heftig, men ikke ustoppelig. Det satt langt inne i dag å få unna dagens økt, men det gikk.

Økten inneholdt:
Frontbøy
Benkpress med stopp
Lårcurl
Sittende roing
Bicepscurl
Cable crunches

Kosten i dag har også vært bra. Det har vært mye knekkebrød og grøt. Hører bare hjemme å ha litt ekstra med risengrynsgrøt denne måneden. Det som er fint med risgrøt er at det egentlig ikke er fylt med kalorier og sukkeret kan erstattes med sukrin gold.

Som en avslutning på dagen ,og for å ikke få for stort underskudd, fikk jeg til å regne inn to proteinbarer. Eneste som ikke var så kjekt var at jeg synes milkyway proteinbarer smakte utrolig dårlig. Den smakte så dårlig at jeg ikke klarte å svelge ned den biten jeg tok. Mars proteinbarer var god!

Nå er det kveld her ! Gleder meg til å se hva morgen dagen bringer og ikke minst det at jeg skal på seinvakt i morgen , så jeg har tid til å lage mat . Mulig det kommer noen tips?

Likes

Comments

Mandag!
I dag er det en fin dag, etter motgang fra kroppen forrige uke når det gjelder vektnedgang fikk jeg endelig resultatene mine i dag. Vekten viste -1,4kg. Det er ikke gale midt oppi dette julerushet.

Det som er fint nå er at motivasjonen øker når mestringsfølelsen kommer. Så akkurat nå er jeg meget giret på ny uke.

Har også fått til en styrkeøkt i dag, en god gammeldags makstyrke økt og jeg kan meddele det at her trengs det litt øving igjen. Likevel dette er noe jeg vil holde på sammen med løpingen. Har også skrevet opp målene mine på venstreside av bloggen. Da blir det lettere å holde fokus og finne motivasjon.

Har også laget disse herligheten her i dag og Linda stuhaug du er genial. Her har man muligheten til å lage de sukkerfri med sukkerfri sjokolade. Jeg har laget mine med 70% mørk sjokolade. Fikk 30 biter av oppskriften henne noen som tilsier ca 50kcal per bit. Det kan man leve med. Det er mandler i oppskriften og der får man en kaloriøkning, men igjen her er det gode næringsstoffer sammen med det søte. 1-2stk til kaffen eller med en frukt vil jeg si er et innafor mellom måltid nå i julen.

Likes

Comments

Mandag! Argh tenker jeg stor sett sjeldent når jeg våkner, men i dag følte jeg virkelig hva som menes med blåmandag. En våken natt hvor jr ikke sovnet før kl 5 og vi skulle opp 06:30.

Dagen min startet med to gruppetimer, først en styrkeøkt med seniorene før det var 45 min med spinning. Det er helt utrolig hvordan kroppen fungerer og klarer å finne energi når den må. Følte ikke at jeg tapte noe på å ha så lite søvn i kroppen. Likevel gikk jeg hjem i mellom timene og pt time for å prøve å få litt søvn, men da var jeg så våken at jeg likevel kunne finne på andre ting å gjøre. Så den søvnen får jeg ta igjen i natt.

Mandagene er min veie dag. Egentlig ikke noe fant av vekten, men per nå så er det så mye mindre stress å bruke den enn å måle cm, som ville vært mer fornuftig. Jeg vet at jeg veier for mye den dag i dag og jobber meg ned over. Til tross for mye trening forrige uke og innhenting etter et julebord, har jeg klart å gå opp 2 kg siden lørdag. Da har jeg ikke hatt noe snop eller usunt å knaske på.

Da jeg så jeg hadde gått opp 2 kilo og vet med meg selv at det skulle ikke gå ann at jeg har gått opp 2 kilo FETT denne uken, slo tanken meg kan gangsperre gjøre at man øker i vekt? I går var vi på kurs med jobben for et skikkelig rått og tøft konsept som kommer i 2018, dette kurset inneholdt 3 tøffe treningsøkter , som har satt sine spor.

Nå har jeg sittet å googlet litt og kommer frem til svaret : Ja, du kan gå opp i vekt når du har gangsperre. Hvorfor? Fordi det lages en ubalanse av vanninntaket ditt, salter og musklene beskyttes av vann. Når du har trent så brytes musklene dine ned og når de skal fikses igjen så kan de holde på en del ekstra vann og det gjør musklene generelt også. Hvordan fikse det? La kroppen jobbe med gangsperren, kjør en aktiv restitusjonsøkt, drikk nok vann, spis næringsrik og god mat.

Dette forklarer min fine vektoppgang, Dessuten så kan vekten variere mye på dagsform, hva du spiste dagen før og hva du har trent. Så om du vet med deg selv at du har vært flink en uke og skapt et underskudd som skal tilsi at du skal gå ned i vekt, men ikke gjør det, fortvil ikke. Det er en haug med grunner til hvorfor vekten vår varierer, det er derfor det er å foretrekkes at man måler cm i stedet for kg. Ofte har man gått inn i cm, mens vekten står stille eller går opp selv om du har vært flink.


Nå er det bare å se til neste uke hva som skjer med vekten. Forhåpentligvis er vekten droppet igjen, hvis ikke må jeg ta meg en runde med hva jeg kan gjøre bedre. Kanskje jeg kan spise mer/mer, trene mer/mindre, prioritere søvn mer, fjerne unødvendige stress momenter i livet mitt og planlegge mer?

Dette tar jeg neste uke, Nå er jeg mer giret på mer mat eksperimentering og en aktiv uke!

Likes

Comments

Er det en ting som ikke alltid går som hånd i hanske, så er det trening og sykdom. Personlig pleier jeg å si til kunder og meg selv at det kan bikke 50/50. Noen ganger blir vi bedre av trening og andre ganger blir vi dårligere. Dette har vært min tankegang de to siste dagene. Etter 1 uke på sofaen med influensa, hoste og tett nese som sitter enda, så tenker jeg at det er smart å starte rolig igjen.

Både i går og i dag har jeg gått flere turer. Det er så deilig når man først får kjenne på den friske luften og få bevegd kroppen sin litt. Skal ikke si at jeg IKKE gleder meg til å trene igjen, for abstinensene er der, men per nå kjenner jeg at luftveiene mine ikke er klar for noe løping eller høy puls. Tenker uansett at det muligens er håp for en styrketrening i morgen. Kroppen skal rett og slett få bruke den tiden den trenger på å bli frisk igjen.

Turen på mandag var aleine, mens turen i dag var sammen med mamma. Det har sin sjarm begge deler. Noen ganger er det ufattelig deilig å bare være meg og ha den aleine tiden, mens i dag var det veldig deilig å ha noen å snakke med. Ikke minst gøy å ha noen å ta bilde med.

Likes

Comments

Den siste uken har jeg økt vanninntaket mitt betraktelig. Dette har resultert i at kroppen min har kvittet seg med 1,7kg vann, det er ganske mye det. Hvor mye vanninntaket mitt har økt er jeg usikker på etter som jeg ikke har vært den som glemmer å drikke eller ligende. Har alltid drukket noe, men en vannflaske har gjerne vart ut hele arbeidsdagen. Kjenner du deg igjen ?

Vel, man skal ikke tulle med vanninntaket sitt. Vann er neste som en magisk drikk. Mange vil nok si at man burde drikke mer vann og vet at man drikker for lite, men hva må til for at man skal endre det. Hvilke fakta og forskning må til for at du skal klare å drikke nok vann?


Bilde lånt fra godt.no

Kroppen våres består av veldig mye vann. Da snakker vi store mengder, ca 60% av oss er vann. Hva skjer da hvis vil ikke passer på å ha nok vann i kroppen? Eller enda viktigere hva skjer når vi tilføyer nok vann til kroppen ?

La meg lage en enkel liste over positive effekter vann har på kroppen din. Drikk gjerne varmt vann med sitron eller te.
- Hjelper med vektnedgang og fettforbrenning.
- Hindrer forstoppelse, sår mage og hjelper til en bedre fordøyelse.
- Er smertelindrende, spesielt varmt vann, ikke minst hjelper vann mot mesenkramper.
- Bedre blodsirkulasjon
- Holder huden din sprekere og håret friskere, med andre ord hindrer aldringstegn.

Så hvor mye vann trenger vi egentlig?

Mine beste anbefaling vil være 2-3 liter. Er du mye i aktivitet må man gjerne opp i 3 liter, dette kommer ann på hvilken aktivitet og hvor mye avfallstoffer/svette man kvitter seg med.

ikke overdriv med vanninntaket, få tallet av oss trenger mer enn 2-3 liter om dagen. Det går en grense på hvor høyt vanninntak som er bra for oss. Ikke dra det til det ekstreme.

Hvordan ligge om vaner slik at du husker, prioriterer og har tid til å drikke nok vann?
De beste tipsene jeg har gi deg er:
- Ha alltid en vannflaske tilgjengelig. Jeg har en stående på jobben og en som jeg har med meg hjemme og andre steder jeg drar. På den måten har jeg alltid tilgang til vann. Det høres mulig ut som et tiltak, men det er "sytaløst" å få til.
- Drikk alltid et glass vann før måltidene dine. Da vet du har du har drukket en del av din kvote vann for dagen og det er lett å se koblingen mellom vann og mat.
- Gjør vannet fristende, tilsett frukt eller grønnsaker med friske farger og god smak.
- Drikk en del av vannet som te.


Så da er den bare en ting å gjøre da! Drikk mer vann og "stay hydrated"




#trening #helse #sunn #aktiv #hverdag #aktivejenter

Likes

Comments